Tlf: 32 51 51 11 E-mail: cau@cau.dk

Social dumping går ud over flysikkerheden Dato: 20/06/2015

En ny EU-rapport viser, at hver sjette pilot i Europa er ansat på kontrakter, hvor de kun får løn for de timer, de faktisk flyver. Det kan gå ud over sikkerheden, siger Jon Horne, viceformand for European Cockpit Association, skriver Altinget.dk.

Rapporten som er lavet i et samarbejde mellem EU og universitetet i Gent i Belgien, viser at det blandt lavprisselskaberne er halvdelen af alle piloter, som er ansat på såkaldte pay-to-fly-kontrakter. Mange unge piloter er desperate for at for foden indenfor i den konkurrenceprægede branche – og det udnytter selskaberne ved at tilbyde disse kontrakter.

Grotesk

”Det er fuldstændig grotesk for flybranchen. At det kan finde sted i dag, i morgen og i næste uge er absurd, og jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er klare krav over hele linjen om at forbyde denne praksis,” sagde Jon Horne, da han sidste uge var en del af et ekspertpanel, som Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg havde indkaldt til en høring, skriver Altinget.dk.

Problemet er, at en pilot er ansvarlig for sikkerhedstjekket inden afgang, siger han. Og hvis piloterne kun får løn, når flyet er på vingerne, kan piloten blive sat i svær situationen, hvor han skal vælge mellem at rapportere et problem og miste sin løn eller tage chancen og flyve. Det samme hvis piloten egentlig er for træt eller for syg til at flyve – skal han fortælle det og miste sin løn eller flyve?

”Vi er nødt til at forbyde pay-to-fly-ordninger og 0-timers-ansættelser. De er et perverteret incitament, og vi har brug for en ansvarlig vej ind i branchen, der giver værdi. En art lærlinge kunne være passende,” lød det fra Jon Horne.

EU-Kommissionen lader stå til

Både piloterne, det øvrige kabinepersonale og de ansatte på jordens ansættelsesvilkår og arbejdsforhold har i den seneste tid været til debat.

For nylig talte transportminister Magnus Heunicke (S) i Bruxelles for, at EU-Kommissionen skruer op for indsatsen.

Danske Rina Ronja Kari, der sidder i Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU og er medlem af beskæftigelsesudvalget, vil gerne have de atypiske ansættelsesmetoder forbudt. Hun mener, at det går for langsomt, skriver Altinget.

”Vi er et sted, hvor Kommissionen hænger lidt i bremsen, og al lovgivning skal jo på den ene eller den anden måde komme derfra. Derfor kan jeg godt være bekymret for, om det er realistisk at få noget som helst,” siger Rina Ronja Kari.

Der skal lægges pres på Kommissionen

Også hendes kollega Ole Christensen (S), der ligeledes har plads i beskæftigelsesudvalget, ønsker et forbud. Derfor skal Kommissionen presses til at komme i gang, siger han til Altinget.dk:

”Selvfølgelig skal vi lægge pres på. Og det gør vi sammen med organisationer og virksomheder, der godt vil aflønne deres folk ordentligt. Nogle gange kan det være svært, fordi kommissærerne har andre hensyn at tage sig af, det vil sige at tilfredsstille bestemte lande.”